Friday, August 30, 2013

Kesilapan kita para perniaga



Salam Hormat 

 Saya cuma nak share satu perkara hari ini. ambil masa 5 minit untuk baca perkongsian
saya ni ya.

 Pengalaman saya masa mula-mula buat bisnes dulu saya
langsung tak ambil tahu untuk daftar perniagaan apalagi 
buka akaun semasa. Saya tangguhkan dulu dengan niat
nanti bisnes dah betul-betul maju baru nak buat.

  Kemudian bila bisnes dah mula maju saya pun mula
nak dapatkan kereta dan rumah impian tapi malangnya
loan saya ditolak oleh pihak bank disebabkan saya tak
uruskan perniagaan saya dari awal dengan mendaftar 
perniagaan dan akaun semasa.

 Nak betulkan semula ambil masa 6 bulan hingga 1 tahun.
Kan dah buang masa tu. Kalaulah dari awal saya bertindak
uruskan perniagaan saya betul-betul pasti tak berlaku perkara
macam tu.

  Lepas tu dah ok lah..Lepas 6 bulan saya dapat beli kereta
idaman saya. Satu hari tu saya cuba nak libatkan diri dengan
pelaburan hartanah. Saya nak beli 1 unit apartment di Kajang.
Harganya tak mahal, cuma RM100 ribu sahaja.

  Malangnya loan saya turut di reject....Nak tau apa kesilapan saya?
Saya tak declare pendapatan saya kepada pihak LHDN. Orang
meniaga sendiri ni wajib ada resit bayaran income tax baru bank
percaya nak bagi loan rumah.

Arrrghhh..sekali lagi saya ambil masa 1 tahun pula untuk
memperbaiki kesilapan saya. Saya declare dengan LHDN dan
barulah saya berjaya mendapat pinjaman rumah RM550 ribu untuk
rumah idaman saya.

  Saya tak nak anda melakukan kesilapan yang sama.
Jadi saya dah buat sebuah ebook menceritakan pengalaman
saya dan teknik-teknik menguruskan perniagaan yang betul
dari awal.

 Tak kisahlah samada anda baru mulakan bisnes dari awal
atau bisnes anda baru nak maju. ILMU ni kalau tak tahu akan
buang banyak masa nak betulkan nanti.

  Bertindaklah dari awal supaya akan datang ia akan memudahkan
lagi perniagaan dan mencapai cita-cita anda. 

P.S Ebook ni mendapat sambutan hangat dan saya cuma buka
kuota untuk 100 orang sahaja! Siapa cepat dia dapat!

No comments:

Post a Comment